Grenzen stellen (deel 1)

Ambiguïteit is het woord dat ik op de afgelopen weken kleef: dankbaarheid én gemis. Veel tijd én weinig tijd. Verbinding én afstand. Rouwen én vieren. Verwarring én helderheid. Naast onthaasting was het een extra uitdaging om dichtbij mezelf te blijven, af te bakenen en grenzen aan te geven. Wil je graag lezen welke persoonlijke grenzen ik tegenkwam en hoe ik omging met het verlies van grenzen?

De komende blogberichten zal ik schrijven over het thema ‘Grenzen stellen’. Welke persoonlijke grenzen ervaar ik? Wat zijn gezonde persoonlijke grenzen? Hoe kan ik grenzen stellen: tussen werk en privé, tussen mezelf en de ander? En geef ik mijn grenzen aan en breng ik dit in communicatie? Per bericht geef ik je onderaan ook enkele reflectievragen zodat je met dit thema zelf aan de slag kan.

De start van de lockdown was het pittigst: verschillende levensdomeinen zoals werk, opvoeding van de kinderen en het huishouden kwamen samen op één plek. Dagelijkse routines, gekende grenzen en rituelen verdwenen plotsklaps. Dit vroeg om nieuwe gewoontes, nieuwe manieren van verbinding aangaan. Voorbij het bekende en veilige verlegde ik mijn grenzen om de verbinding te behouden met mijn partner, kinderen en andere mensen die me nabij zijn.

Naast de uitdagingen op werkgerelateerd vlak stelden ook mijn privérelaties me op de proef. Mijn partner en ik brachten meer tijd door met elkaar. Onze verschillen werden duidelijker en botsten eens wat meer. Ook intern voelde ik spanningen en verwarring. Ik verloor mezelf in de angst voor de toekomst, chaos, polarisatie en frustratie die ik in de dagelijkse media hoorde. Ik geraakte in de knoei met mezelf en besefte na enige tijd: ‘Ik ben niet meer voldoende in contact met mezelf en met wat belangrijk voor me is. Ik verlies mijn eigenheid, mijn grenzen.’

Deze lockdown bracht me haarscherp bij het bewust aandacht geven aan verschillende soorten persoonlijke grenzen om me goed te kunnen voelen. Grenzen markeren het onderscheid tussen mijn innerlijk en uiterlijk, tussen mezelf en de wereld, mezelf en anderen, mezelf en situaties.

Verschillende soorten grenzen

Er zijn verschillende soorten persoonlijke grenzen:

  • Tijd en energie bijv. met de zorg voor twee kinderen is mijn tijd beperkt waardoor ik hier bewust in wil afbakenen. Welke grenzen stel ik nu werktijd en speeltijd meer door elkaar lopen met de kinderen continu in het huis? Ik besloot tijdens het dutje van onze peuter computerwerk te doen. Wanneer ik de zorg over de twee kinderen had, ging ik zoveel mogelijk naar buiten. Deze afbakening gaf me rust en energie.

 

  • Mentale grenzen bijv. hoe ga ik om met mijn overtuiging en die van de ander? Ik heb mijn mening over de politieke aanpak van de coronacrisis. Ik word uitgedaagd om te luisteren naar de ander. Hoe reageer ik in een discussie met vrienden? Ben ik dogmatisch en word ik snel boos als iemand iets anders denkt? Of ben ik een kameleon en durf ik niet uit te komen voor mijn eigen mening? Ik zocht en zoek in gesprek met anderen om te delen en te laten zijn. Om te spreken en te beluisteren vanuit het besef dat ik niet de waarheid in pacht heb.

 

  • Emotionele grenzen bijv. in het begin van de lockdown volgde ik de actualiteit elke dag. Ik merkte dat dit een effect had op mijn gevoelens van angst en wanhoop. Ik besloot om de actualiteit enkel nog te bekijken nadat de Veiligheidsraad nieuwe beslissingen genomen had. Hoe ga ik om met wat ik voel?

 

  • Fysieke grenzen bijv. het aantal kamers in ons huis bepaalt mee of ik onder lockdown me kan afzonderen om te werken of niet. Hoe baken ik de ruimte af waar ik werk zodat ik niet gestoord word? Hoe ga ik om met de beperking van mijn bewegingsvrijheid? Door geen kussen en knuffels meer te geven, ervaar ik sterk hoe ik fysiek beperkt ben om verbinding te maken met anderen. Een innige luchtknuffel lijkt een creatief alternatief.

Oefening

Wil je je bewustzijn vergroten over welke grenzen voor jou belangrijk zijn? Doe voor jezelf de volgende kleine oefening.

1) Per soort grens kan je enkele voorbeelden noteren hoe je deze grens voor jezelf ervaart.

2) Welke grenzen zijn spontaan veranderd, vervaagd of versterkt door de coronacrisis? Bijv. opvoeden en werken gebeuren tegelijkertijd. De grens tussen werken en bezig zijn met de kinderen is vervaagd.

3) Welke grenzen heb je bewust geïntroduceerd om je goed te kunnen blijven voelen? Bijv. doordat al mijn werk online gebeurt, kies ik ervoor om drie keer per week te gaan lopen zodat ik toch voldoende beweging heb (= fysieke grens).

 

Nood aan extra steun of begeleiding in het zoeken naar jouw gezonde persoonlijke grenzen? Contacteer me voor een kennismakingsgesprek.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.